Insändare i Ystads Allehanda
För några år sedan körde DSB några tågpar mellan Köpenhamn och Ystad i anslutning till färjeavgångar mot Bornholm. Eftersom resandet har ökat kraftigt även på Ystadsbanan bör den byggas ut till dubbelspår mellan Malmö och Ystad. Det kommer att öka möjligheten för danska statsbanorna DSB att köra tåg mellan Köpenhamn och Ystad. Många resenärer ska ha med bilen till Bornholm och då kan det vara lämpligt att köra tåg mellan Köpenhamn och Ystad där bilen transporteras på tåget. För att detta ska bli verklighet måste speciella vagnar användas. Ramper där bilarna kör på tåget måste byggas i Köpenhamn respektive Ystad. En biljett för hela resan som inkluderar bilen på tåget och båtresan Ystad-Bornholm bör inte vara några problem att skapa. Med detta förslag erhåller Österlen några direktförbindelser mellan Ystad och Kastrup, Köpenhamn. Godstrafiken på järnväg bör återupptas mellan Ystad och Polen. Spåren som ansluter till Polenfärjorna lär vara kvar , vilket möjliggör att återuppta trafiken med godståg till/från Polen. Att bygga dubbelspår mellan Malmö och Ystad möjliggör förutom utökad pågatågstrafik även trafik till Bornholm och Polen. Christer Wilhelmsson, Kungsbacka Ordförande Järnvägsfrämjandet
1 Comment
Debattartikel i Bohusläningen
Det är viktigt att det finns bra bytesmöjligheter mellan olika linjer och trafikslag. I Västtrafiks tidning Strålkastaren nummer 1/20 är en artikel med rubriken ”De får trafiken att flyta i Uddevalla”. Där står att det finns två tågstationer och terminaler för bussarna. I själva verket finns ingen samordning mellan de olika trafikslagen. Uddevalla C är ödslig och det finns bussanslutningar vid Strömstadsvägen. Vid Uddevalla Östra passerar linje 2. Resenärer som kommer med tåg till Uddevalla C och ska till sjukhuset måste byta mellan olika linjer eftersom det inte finns någon direktlinje mellan stationen och sjukhuset. Visserligen går det att byta vid Uddevalla Östra om man ska till sjukhuset. Resan tar cirka elva minuter. Resenärer som kommer med tåg från Vänersborgshållet eller med tåg från norra Bohuslän måste byta vid Uddevalla C. Att byta vid Uddevalla C för resenärer från norra Bohuslän är inget bra alternativ. För att få bättre samordning mellan tåg och bussar bör Uddevalla C flyttas söderut i höjd med Västerlånggatan. Då är det gångavstånd till sjukhuset, centrum och Kampenhof. Eventuellt kan det byggas hållplatslägen i anslutning till denna station. Det är viktigt att det finns bra bytesmöjligheter mellan olika linjer och trafikslag. Uddevalla är inget bra exempel på detta, men kan bli om detta förslag realiseras. Låt det bli verklighet. På de flesta andra ställen är trafiken samordnad med bra bytesmöjligheter mellan olika trafikslag. Christer Wilhelmsson, ordförande Järnvägsfrämjandet Debattartikel i Jönköpings-Posten
Oavsett om det blir höghastighetsbana eller inte så behövs stora investeringar i järnväg i Jönköpings län, skriver Järnvägsfrämjandets ordförande. Tågtrafiken har ökat mycket kraftigt de senaste åren. Orsakerna är att vi pendlar allt mer och längre till jobb och studier och att vi flyger allt mindre. Jönköping med sitt utmärkta geografiska läge har mycket goda förbindelser till södra och västra stambanorna via Nässjö respektive Skövde. Det innebär att det fina goda förbindelser till Arlanda, Landvetter och Kastrups flygplatser. Resandet på Jönköpings flygplats har minskat med 33 920 resenärer mellan 2018 och 2019. Från Jönköping till Stockholm finns det 29 tåg förbindelser. I motsatt riktning är det 23 förbindelser. Det finns 21 förbindelser till Kastrup samt 17 avgångar mot Göteborg. Dessa förbindelser gäller vardagar. Det innebär att Jönköping har många förbindelser till flera flygplatser. Kanske ett par direktförbindelser kan sättas in mellan Göteborg-Jönköping till Kastrup och Köpenhamn via Jönköping och Nässjö. När det gäller infrastrukturen behöver den förbättras radikalt. Det talas om höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och södra Sverige. I Jönköping är det tänkt att en del ska gå via Borås-Landvetter flygplats till Göteborg. Den andra delen ska gå till Malmö. Just nu debatteras höghastighetsbanor för och emot. Oavsett om det blir en höghastighetsbana eller inte behöver infrastrukturen runt Jönköping förbättras radikalt. Det behövs en järnväg till Göteborg via Ulricehamn och Borås. I Borås kopplas den ihop med en upprustad järnväg till Göteborg. Det är tänkt att järnvägen ska elektrifieras mellan Nässjö/Jönköping och Värnamo. Det innebär att vissa godståg kan gå via Värnamo till Göteborg den vägen. Som det är idag måste loket byta färdriktning i Värnamo. Därför bör det utredas om det finns möjlighet att bygga ett triangelspår innan Värnamo så att tågen från Jönköping/Nässjö kan gå direkt på Kust till Kustbanan mot Göteborg. Mot Alvesta är det inga problem i Värnamo. Även sträckan mellan Värnamo och Halmstad bör elektrifieras. Det ger möjlighet för godståg från södra Sverige att gå till Båramoterminalen. Dessutom kan direkttåg sättas in till Linköping. Det innebär att stora delar av södra Sverige knyts samman med snabba förbindelser. På sikt bör järnvägen mellan Nässjö och Falköping byggas ut till dubbelspår. Dessa förslag gagnar både person- och godstrafik. Christer Wilhelmsson ordförande i Järnvägsfrämjandet och suppleant i Resenärsforum |
Arkiv
Augusti 2023
Kategorier
Alla
|