Grönområden i en stad är viktiga för befolkningens hälsa och välbefinnande. Det finns vetenskapliga studier som visar detta, som ju var och en kan känna spontant. Oron att förlora grönområden i Linköping har orsakat en intensiv debatt på Correns insändarsidor.
Som boende i Linköping blir livet inte bättre om vi skulle få 200 000 invånare i stället för dagens 150 000. För flertalet invånare är det viktigare med bevarade grönområden än att någon specialaffär öppnar eller att man kan få utfört någon sällsynt operation här i stället för att åka till Stockholm. Storstadens fördelar överskuggas för folkflertalet av dess nackdelar. Jämför en bostadsannons. Lägenhet med gott läge enbart 25 meter från trafikled säljes. Eller – lägenhet i lugnt läge vid grönområde. Med uppsnabbade regionbanor kan Östergötlands befolkning fördelas jämnare över länet. Detta gynnar både mindre samhällen som kämpar för sin överlevnad och Linköpings befolkning genom minskad trängsel. Region Östergötland bestämmer hur ett statsbidrag, de så kallade LTA-medlen (LänsTransportAnslag) för utvecklandet av järnvägar och vägar ska användas i länet. Stödet uppgår till knappt 120 miljoner kronor per år. Regionledningen föreslår nu att flertalet kommuner i länet får några tiotal miljoner för att förbättra en liten vägsträcka. Man föreslår noll kronor på snabbare järnvägar, till skillnad från både Jönköpings och Kalmar län. Dessa regioner har insett att om regionerna satsar en del av de egna LTA-medlen, så ökar chanserna att staten skjuter till ytterligare medel till regionen. Östergötlands önskan om en ostlänk gynnas av att matarbanorna snabbas upp. Men vår region verkar lite ängsligt tro att det finns en motsättning mellan dessa olika banor. Tåget mellan Linköping och Kisa tar 50 minuter mot 63 i expressbuss. På uppsnabbad bana blir tidsvinsten med tåg ytterligare ett antal minuter. Samma förhållande gäller mellan Linköping och Åtvidaberg. Därtill har tåget större attraktivitet. Det innebär att dagens bilkaravaner in och ur Linköping i pendlingstider till en del skulle kunna ersättas med tåg. Expressbussar förslår inte att locka bilister i tillräckligt hög grad. Tåg har större attraktivitet än buss, skriver Trafikverket i en åtgärdsvalsstudie från 2016. Trafikverket skriver även att vägsatsningar kommer att öka bilismen till skada för klimatet. Det förslag som Region Östergötland diskuterar kolliderar därmed mot våra miljömål. Men det finns fortfarande möjligheter för Region Östergötland att ändra planerna och visa att man bryr sig om miljön. För det gör man väl? Vad säger presidiet i Region Östergötland med Mats Johansson (S), Margareta Fransson (MP) och Marie Morell (M)? Ulf Flodin
3 Comments
|
Arkiv
Augusti 2023
Kategorier
Alla
|