Insändare i Ystads Allehanda
Skånetrafiken och berörda kommuner planerar att satsa på så kallade dubbeldäckare mellan Staffanstorp och Malmö. Det är tänkt att bussarna ska gå varje kvart i högtrafik. I stråket från Malmö och österut arbetspendlar över 4000 personer. I kommunerna Simrishamn, Tomelilla, Sjöbo, Staffanstorp och Lunds östra kommundelar (Veberöd och Dalby) bor det nästan 80000 invånare. Ny bostäder byggs och befolkningen ökar. Därför är det angeläget att de tidigare planerna för Simrishamnsbanan dammas av och att banan rustas upp och börja trafikeras igen. Nya stationer kan fungera som kondensationskärnor för nybebyggelsen, vilket inte busshållplatser gör på samma sätt. När Citytunneln byggdes reserverades tidskanaler för tåg på Simrishamnsbanan och på sträckan Malmö-Staffanstorp-Dalby finns spårreservatet kvar intakt. Vid Östervärn kan den gamla spårporten under Kontinentalbanan återskapas. I en första etapp kan delen Malmö-Dalby byggas ut, eftersom resandeunderlaget är störst där och utbyggnaden enklast. På sikt är Simrishamn den naturliga ändpunkten. Satsningen skulle minska restiden Malmö-Simrishamn till en timme, vilket är en halvtimme snabbare än idag. Därmed skulle det bli bekväma pendlingsmöjligheter mellan Österlen och Malmö/Lund och den stagnerade befolkningsutvecklingen i Simrishamn och Tomelilla skulle vändas. Den nybyggda spårvägen i Lund är tänkt att byggas ut till Dalby och på sikt eventuellt få en gren till Staffanstorp. Det möjliggör goda omstigningsmöjligheter för resenärer på Simrishamnsbanan mot Lund. Resandet i den skånska kollektivtrafiken ökade kraftigt fram till cirka 2015 och därefter har resandet börjat plana ut. Inga nya skånska tågsatsningar har beslutats de senaste fem åren. Det är hög tid att Region Skåne och berörda kommuner visar handlingskraft och genomför en tågsatsning i Simrishamnsbanestråket som har större resandeunderlag än många befintliga Pågatågslinjer. Det är en satsning som är i linje med den klimatomställning som framstår som alltmer nödvändig. Christer Wilhelmsson, Kungsbacka, Ordförande Järnvägsfrämjandet Jochum Ressel, Påarp, Netrail
0 Comments
Insändare i Skövde Nyheter
Inför ett gemensamt kort för kollektivtrafiken i västra Sverige. Det skulle underlätta för 2,8 miljoner möjliga resenärer, menar insändarskribenten. I Mälardalen finns sedan första oktober 2017 ett gemensamt kort för kollektivtrafiken. Det är de regionala lokaltrafikbolagen i Region Uppland, Region Stockholm, Region Västmanland, Region Örebro, Region Sörmland, Region Östergötland samt Trosabussen som ingår i biljettsystemet. Eftersom pendlingen idag oftast sker över länsgränser underlättar detta för resenärerna med ett enda kort. Movingo är giltigt på SJ regionaltåg på de avgångar med Movingo-giltighet. Tåg i Bergslagen inom Västmanlands, Örebro och Östergötlands län. Förutom tågresan gäller biljetten i den lokala trafiken. Det finns ingen pensionärsrabatt. Det finns möjlighet att betala ett extra tillägg för resa i första klass. Det går att köpa pendlarbiljett för en viss sträcka exempel mellan Västerås och Örebro. Movingosområde omfattar drygt fyra miljoner invånare. Ett liknande kort bör utredas och förhoppningsvis införas i västra Sverige. Följande regioner kan ingå: Region Värmland, Västra Götalands regionen, Region Halland, Region Jönköping samt Region Örebro. Förutom Göteborg som är navet i västra Sverige finns det flera regionala centra i förslaget, exempel Örebro,Karlstad, Jönköping och Halmstad . Flera pendlar mellan Västra Götaland och Jönköpings län samt mellan Hallands län och Västra Götaland. Mellan Nässjö, Jönköping och Göteborg kan man åka med både Jönköpings länstrafiks och Västtrafiks biljetter. Till/från Säffle kan man åka med Västtrafiks s.k. kontoladdning till bl.a. Trollhättan och Göteborg. och vidare i Västtrafiks område. Västtrafik har ett flerkommunskort som gäller till vissa orter i Värmland, bl.a. Årjäng, och Kristinehamn , Örebro Kumla Hallsberg samt Laxå, orter längs sträckan mellan Falköping och Nässjö , mellan Tranemo och Gislaved Värnamo samt till Halden i Norge. Pendlingen är omfattande mellan olika län i Västra Sverige och ett gemensamt kort samt gemensamma förköpsbiljetter kommer att underlätta resandet . Med ett gemensamt kort i dessa län liknande Movingo i Mälardalen skulle det underlätta resandet både för resenärer och personal. Det ska finnas ett månadskort som inkluderar samtliga län samt ett som gäller mellan vissa orter, exempel mellan Karlstad och Trollhättan eller mellan Skövde och Karlstad . Pendlarplusstillägget till Kongsvinger bör finnas kvar. Det bör även finnas möjlighet för ett kort till Osloregionen. Skaraborg har ett bra geografiskt läge med närhet till bl.a. Värmland och Örebro. Idag kör Västtrafik tåg på Kinnekullebanan till Hallsberg och Örebro. Det finns flera direkttåg mellan Örebro och Göteborg via Skövde och Falköping. Med direkttåg från Örebro, Karlstad och Skövde via Borås till Göteborg knyter man samman flera stora regioncentra med direkttåg.En förköpsbiljett som gäller i samtliga föreslagna länsbolag som även har pensionärsrabatt bör införas. Det utreds visserligen om att införa ett gemensamt kort för hela Sverige. Det är det bästa om det blir verklighet, frågan är om det blir av. Idag finns det otroligt många biljettyper med massor av undantag som bör minskas i antal. Det kommer att locka fler att resa kollektivt med ett enkelt biljettsystem. Knappt 2, 8 miljoner invånare skulle omfattas av detta biljettsystem om det realiseras. Christer Wilhelmsson Ordförande Järnvägsfrämjandet |
Arkiv
August 2022
Kategorier
All
|