Järnvägsfrämjandet
  • Start
  • Vad händer
    • Föreningsstämman 2023
    • Kalender
  • Om oss
    • Riksstyrelsen
    • Klart Spår
    • Bli medlem
    • Lokalavd. och ombud >
      • Lokalavd Bergslagen
      • Lokalavd Syd
      • Lokalavd Väst
      • Lokalavd Öst
  • Nyheter
  • Debatt
    • Partienkät 2022
    • Yttranden och skrivelser
  • Kontakt
  • Internt
    • Riksorganisation >
      • Presentationer från seminarier
    • Klart Spår
    • Lokalavd Bergslagen
    • Lokalavd Syd
    • Lokalavd Väst
    • Lokalavd Öst

FSJ:s åsikter om transportinfrastrukturplanen

15/3/2023

1 Kommentar

 
Järnvägsfrämjandet har lämnat följande synpunkter på förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen 2022-2033
1 Kommentar
Tomas Larsson
30/3/2023 15:04:17

Debatten om nya snabbtågslinjer i vår nation har pågått sedan början av 1990- talet. Faktum var att Statens järnvägar (SJ) redan under mitten av 1980-talet planerade för en ny sådan mellan Jönköping och Göteborg. Den nya delsträckan Ostlänken (Järna- Norrköping- Linköping, 15 mil) föreslogs redan senvintern 1991, om än under ett annat namn (Skandinavien-banan).

Sedan dess har det planerats, planerats och åter planerats. SJ trodde att den nya Ostlänken skulle kosta endast cirka 1 miljard kronor per mil medan de senaste indikationerna ligger på nästan 6 miljarder kronor per mil.

Det som sällan nämns i alla dessa planer är hur järnvägstrafiken faktiskt fungerar idag på t ex sträckan Stockholm- Norrköping- Linköping eller regionaltågen på Västkustbanan. Själv har jag åkt åtskilligt på bägge linjerna, tills jag skaffade körkort. Ofta var tågen försenade och man sitter heller inte vidare bra (trångt). Har man med sig bagage så får man skämmas och resenärer med rörelsehinder bör inte ens tänka tanken att åka tåg. Tågen är väl heller inte alltid vidare rena, vare sig utanpå eller innanpå (varför blir nya tåg alltid omgående bruna utanpå?).

Att byggandet av nya snabbtågslinjer egentligen aldrig har kommit igång i vårt avlånga land, kombinerat med en trafik som inte ens fungerar efter alla investeringar i renoverade banor och nya tåg, är i själva verket ett tecken på att något har gått helt fel i vårt lands järnvägstrafik.

Det faktum att utbyggnaden av snabbtågslinjer i vårt land bara tycks driva längre och längre ifrån målet att skapa ett konkurrenskraftigt persontågsnät i vårt land är det mest illavarslande. Frågan är om det inte är kört för persontrafik på spår i vårt land.


Svara



Lämna ett svar.

    Arkiv

    Mars 2023
    Augusti 2022
    Februari 2022
    Maj 2021
    Februari 2021
    Juli 2020
    Maj 2020
    April 2020
    Mars 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    Augusti 2019
    Juli 2019
    April 2019
    Augusti 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    April 2017
    Maj 2016

    Kategorier

    Alla
    ERTMS
    Infrastrukturproposition
    Kalmar
    Östergötland
    Regionbanor
    Valet 2018

    RSS-flöde

  • Start
  • Vad händer
    • Föreningsstämman 2023
    • Kalender
  • Om oss
    • Riksstyrelsen
    • Klart Spår
    • Bli medlem
    • Lokalavd. och ombud >
      • Lokalavd Bergslagen
      • Lokalavd Syd
      • Lokalavd Väst
      • Lokalavd Öst
  • Nyheter
  • Debatt
    • Partienkät 2022
    • Yttranden och skrivelser
  • Kontakt
  • Internt
    • Riksorganisation >
      • Presentationer från seminarier
    • Klart Spår
    • Lokalavd Bergslagen
    • Lokalavd Syd
    • Lokalavd Väst
    • Lokalavd Öst