Järnvägsfrämjandet
  • Start
  • Vad händer
    • Kalender
  • Om oss
    • Riksstyrelsen
    • Klart Spår
    • Bli medlem
    • Lokalavd. och ombud >
      • Lokalavd Bergslagen
      • Lokalavd Syd
      • Lokalavd Väst
      • Lokalavd Öst
  • Nyheter
  • Debatt
    • Partienkät 2022
    • Yttranden och skrivelser
  • Kontakt
  • Internt
    • Riksorganisation >
      • Presentationer från seminarier
    • Klart Spår
    • Lokalavd Bergslagen
    • Lokalavd Syd
    • Lokalavd Väst
    • Lokalavd Öst

Krav på halvfulla tåg och bussar är illa genomtänkt

18/2/2021

1 Comment

 
Insändare i Barometern 
​
​Från och med den 14 februari och till den 31 maj är det krav på att det bara få gå halvfulla tåg och bussar i fjärrtrafik. Varför gäller inte förslaget flyget?

Man kan ha sina dubier varför det inte gäller flyget. Länsstyrelserna ska övervaka att operatörerna följer reglerna. Hur ska länsstyrelserna avsätta resurser till detta? Förslaget är mycket illa genomtänkt och frågan är: hur ska detta efterföljas?

På de flesta tåg där det går att boka plats reser många med månadskort och andra biljetter som köps i apparater. Detta gäller bland annat Öresundståg. Regionaltågen mellan Göteborg och Stockholm samt mellan Kalmar och Göteborg samt mellan Stockholm och Dalarna är andra exempel. Är det tänkt att personalen ska kolla detta vid avgång? Med regionaltågen mellan Kalmar och Göteborg finns både bokade platser och de som reser obokat, till exempel med månadskort. Ska länsstyrelsen i Kalmar och Växjö kolla detta? I Växjö brukar det komma på väldigt mycket folk bland annat på tågen mot Göteborg med bokade platser.

Ska det stå personal från länsstyrelsen i Skåne och kolla till exempel i Lund där det är mängder av resenärer som reser. Hur ska det kollas upp? Ska länsstyrelsen vara där och kolla att tåget bara är halvfullt? De flesta är lokalresande, men Öresundstågen är fjärrtåg.

SJ påpekade i ett remissvar att det finns flera tåglinjer över 15 mil där folk reser på obokade platser. De föreslog att kravet om 50 procent bara ska gälla på sträckor med obligatorisk platsbokning, men regeringen lyssnar inte. (Svenska Dagbladet den 13 februari).

Infrastrukturminister Tomas Eneroth säger till TT att alla måste förstå allvaret. Vidare säger han enligt Svenska Dagbladet den 13 februari: ”Min bedömning är att det här kommer att fungera väl”. Han vet inte vad han talar om. Han funderar inte på vad det får för konsekvenser och än en gång: varför gäller det inte flyget?

Som vanligt när politiker tar beslut så brukar det bli fiasko. De är för fina för att fråga de som berörs vad konsekvenserna blir av ett förslag. Det gäller inte minst sjukvården liksom kollektivtrafiken.

Christer Wilhelmsson, 
Järnvägsfrämjandet
1 Comment
Tomas Larsson
3/3/2021 18:25:13

Jag håller i princip med om vad som sägs i inlägget, men jag vill ändå passa på att tala om skillnaderna i tågens och flygplanens ventilationssystem. Sjukdomen sprids främst via luften och i första hand gäller det att hålla ett rejält avstånd mellan varandra, i ytterligare några månader. I andra hand är t ex munskydd att rekommendera (hur pass effektiva dessa egentligen är råder det delade meningar om).

Men ett gammalt problemområde inom främst tågtrafiken är ventilationen. Långt in på 1980- talet levererades fjärrtågsvagnar till SJ (typ B2 från Statsföretag) som inte hade luftkonditionering och inte heller filtrerade den ingående luften vidare effektivt. Men en än viktigare faktor är andelen s k återcirkulerande luft, då långt ifrån allt luft ventileras ut utan istället "återcirkuleras". Denna återcirkulerande luft filtreras ej vidare effektivt då den kan mycket väl innehålla smittsamma ämnen.

För många år sedan väcktes frågan i artiklar inom flygindustrin, då ej filtrerad luft sögs ut i golvhöjd för att sedan sprutas ut rakt i ansiktet på passagerarna. Flygbolagen försvarade sig med att den återanvända luften alltid passerade via högeffektiva s k HEPA- filter. Problemet var att dessa med jämna mellanrum måste bytas och de var dyra. Så för att förbättra lönsamheten gjorde flygbolagen inte detta.

I en passagerarvagn av fjärrtågstyp (t ex X2-vagnar) skall åtskilliga passagerare sitta sida vid sida, uppemot 1 person per kvadratmeter. Inom bussar och lokaltåg är denna siffra betydligt värre.

Kanske borde någon myndighet kontrollera hur väl ventilationssystemen egentligen fungerar i våra lokal- och fjärrtåg? Under 1980- talet avslöjades hur de skandalomsusade lokaltågen av X1 hade en massa asbest i tåget, som successivt föll ner på resenärerna. Kanske borde produktsäkerheten hos våra lokal -och fjärrtåg höjas rejält? Och kanske borde en opartisk myndighet granska dessa?







Reply



Leave a Reply.

    Arkiv

    August 2022
    February 2022
    May 2021
    February 2021
    July 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    August 2019
    July 2019
    April 2019
    March 2019
    August 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017
    March 2017
    May 2016

    Kategorier

    All
    ERTMS
    Infrastrukturproposition
    Kalmar
    Östergötland
    Regionbanor
    Valet 2018

    RSS Feed

  • Start
  • Vad händer
    • Kalender
  • Om oss
    • Riksstyrelsen
    • Klart Spår
    • Bli medlem
    • Lokalavd. och ombud >
      • Lokalavd Bergslagen
      • Lokalavd Syd
      • Lokalavd Väst
      • Lokalavd Öst
  • Nyheter
  • Debatt
    • Partienkät 2022
    • Yttranden och skrivelser
  • Kontakt
  • Internt
    • Riksorganisation >
      • Presentationer från seminarier
    • Klart Spår
    • Lokalavd Bergslagen
    • Lokalavd Syd
    • Lokalavd Väst
    • Lokalavd Öst