Järnvägsfrämjandet
  • Start
  • Vad händer
    • Kalender
  • Om oss
    • Riksstyrelsen
    • Klart Spår
    • Bli medlem
    • Lokalavd. och ombud >
      • Lokalavd Bergslagen
      • Lokalavd Syd
      • Lokalavd Väst
      • Lokalavd Öst
  • Nyheter
  • Debatt
    • Partienkät 2022
    • Yttranden och skrivelser
  • Kontakt
  • Internt
    • Riksorganisation >
      • Presentationer från seminarier
    • Klart Spår
    • Lokalavd Bergslagen
    • Lokalavd Syd
    • Lokalavd Väst
    • Lokalavd Öst

Läggs banan ner riskerar flera orter att avfolkas

15/5/2020

2 Comments

 
Debattartikel i Hallandsposten

Med rätt satsning kan Halmstad-Nässjö järnväg bli en viktig sträcka. Det skriver Christer Wilhelmsson, ordförande för Järnvägsfrämjandet.

Järnvägen mellan Halmstad och Jönköping/Nässjö riskerar att läggas ner mellan Halmstad och Värnamo. Det är en så kallad länsbana. Eftersom banan har ett strategiskt läge mellan Västkustbanan och Södra stambanan bör banan klassas som en nationell järnväg och staten bör ta över ansvaret för banan.

Det finns stora utvecklingsmöjligheter för banan som med rätt satsning gör att tillväxten kommer att öka i orterna längs banan liksom turistnäringen. Med en upprustad bana snabbas resorna upp. Både Halmstad och Jönköping har högskola vilket genererar många resande. Det är lättare att ta med rullstolar, barnvagnar och cyklar på ett tåg än på en buss.

Läggs banan ner riskerar flera orter att avfolkas. Vissa sträckor har redan bra standard. Det är redan beslutat om elektrifiering mellan Nässjö/Jönköping och Värnamo, men även sträckan mellan Värnamo och Halmstad bör rustas upp och elektrifieras för att nå klimatmålet. Medel till detta kan eventuellt sökas av EU.

Vid trafikstörningar på Södra stambanan är den lämplig som en omledningsbana. Dessutom sammanbinder banan Kust- till kustbanan i Värnamo mot Växjö och Kalmar samt mot Borås och Göteborg.

Om det blir höghastighetsjärnväg kommer Värnamo att knytas till järnvägen. Då blir det snabba förbindelser mellan Stockholm, Östergötland och Halmstad.

Det bör byggas en ny sträcka mellan Torup och Landeryd via Hyltebruk. Då kan pendeltåg sättas in mellan Hyltebruk och Halmstad med stopp i Åled och Oskarström. Sannarp bör återöppnas. I närheten finns gymnasium och flera arbetsplatser samt det är lätt att ta sig till Halmstad Arena.

​Eftersom banvallen ligger kvar mellan Reftele och Gislaved förbi Anderstorp bör den sträckan rustas upp. Gislaved har drygt 10 000 invånare och Anderstorp drygt 5 000 invånare. Dessa orter får då möjlighet att utnyttja tågen både mot Halmstad och Värnamo och Jönköping /Nässjö. Detta samtidigt som det genererar resande på banan. I kommunerna längs sträckan Nässjö/Jönköping och Halmstad bor 365 000 invånare i dag. 2030 beräknas invånarantalet vara 370 000 invånare.

Godstrafiken kan utvecklas!
 Förutom persontrafik kan banan användas för mer godstrafik.

Båramo kombiterminal i Skillingaryd, som bland annat är en integrerad del av Göteborgs hamn, expanderar. Det har skrivits ett avtal med Green Cargo.

Terminalen blir en del av den europeiska godskorridoren Scanmed.

Godståg till Halmstad kan med fördel utnyttja banan eftersom hamnen har järnvägsspår och en containerterminal. Även godstrafik till kontinenten kan utnyttja banan. Det blir mer spridning av godstågen, framförallt vid trafikstörningar.

​Med rätt satsning kan banan bli en viktig sträcka för både person- och godstrafik.

Christer Wilhelmsson  ordförande Järnvägsfrämjandet
2 Comments
Tomas Larsson link
7/11/2020 17:26:59

Linjen Nässjö- Värnamo- Halmstad har gått samma öde till mötes som så många andra linjer som ligger utanför de större stambanorna. Första gången som jag själv åkte med en motorvagn mellan Nässjö och Halmstad var när min fars bil hade gått sönder sommaren 1980 och vi skulle ner till en stuga i Mellbystrand. Alltså blev vi "tvingade" till att först åka Stockholm- Nässjö (ganska bekväma vagnar måste jag medge då man på den tiden hade de mycket bekväma sextiotalsvagnarna i trafik). Men sedan hände något underligt i Nässjö; vi skulle åka en diesel-osande, orange motorvagn (Y1) som det vid den tiden dessutom hade skrivits väldigt mycket negativt om i massmedia. Många journalister tyckte nämligen att det var upprörande att SJ hade köpt persontåg utanför rikets gränser. Så fick man väl bara inte göra? Intressant i sammanhanget var när det då statliga SAS sedan decennier köpt amerikanska flygplan på löpande band, men dessa affärer var det ingen som ifrågasatte.

Nåväl, den 45 ton tunga Y1- skapelsen rullade iväg. Det gick faktiskt ganska bekvämt, trots vanskötta skarvspår som var spikade i gamla träslipers och med en blommande ballast som liknade en potatisåker. Vi var på väg till Västkusten!

Efter bara en liten stund gjorde sig dock de trånga sätena påminda (korgbredd 288 cm och stolavstånd 82 cm, 2 + 2 i bredd => trångt!). Toaletten hade ungefär samma utrymme som hos en mindre fritidsbåt, så det gällde att planera.

Vagnens inredning gick i SJ- färger med randiga säten och blekt plastlaminat. Trots att vagnen var ny doftade den av väl ingrodd smuts. Väl framme i Värnamo blev det en längre stunds väntan och den fortsatta färden gav nästan intrycket av Inlandsbanan med skog, skog och åter skog. Samt en och annan sjö men jag måste ändå säga att det var väldigt vackert. Vid Oskarström följde banan en vacker sjö och en stund senare rullade vagnen ut på det halländska låglandet. Väl framme vid plattformen i Halmstad var det inte så många som klev av.......

Y1:an hade som sagt mycket bra gångegenskaper (Fiat- boggier) men sittkomforten påminde mer om Asea:s usla pendeltåg (typ X1) från 1960- talet. Handikappanpassning var för SJ en okänd fråga och det var väl inte första gången som jag reagerade på den halvmeter stora nivåskillnaden mellan plattform och vagngolv. Klimatanläggning var också ett okänt begrepp på den tiden men det var ändå gott om utrymme eftersom så få åkte med tåget. Väl framme i Halmstad väntade en ny färd med SJ fjärrtåg för den sista sträckan till Laholm.

Nyligen åkte jag sträckan mellan Värnamo och Stockholm i en Volvo V90 D3 (tjänstevikt 1 915 kg eller 479 kg per sittplats), en dieseldriven variant med automatväxellåda. Bilen är inget annat än ett enastående mästerverk, utfört till större delen av Volvos ingenjörer i Göteborg. Sätena har en superb komfort, klimatanläggningen är enastående (dragfri, reglerbar och filtrerad luft), ojämnheter i vägbanan bara ”försvinner” (tack vare en optimal fjädring) och det är väldigt tyst invändigt. Det mesta är elektriskt reglerat (säten, backspeglar etc). GPS- anläggningen visar hela tiden exakt hur man skall köra och för att minska belastningen på föraren kan man enkelt ställa in hastigheten och bilen styr till och med sig själv genom en övervakningskamera. Bilen innehåller inte mindre än tre säkringsskåp då bilen är genomdatoriserad. Den tunga Volvon drog endast 0,6 liter per mil och den finns även i en hybridversion (max cirka 5 mil på batterier). Sträckan Värnamo- Stockholm består hela tiden av motorväg med topphastigheter uppemot 120 km/t (Vättern- strax innan Linköping). Och det går utan vidare att hålla en snitthastighet på 100 km/t så det går fort att resa. Parallellt längs större delen av E4:an går SJ:s fjärrtåg om de inte stannar på grund av nedriven kontaktledning/ spårfel/ signalfel/ älgar/ regn/snö/motvind, uppförsbacke och/eller datorfel.

Motorvagnståget mellan Nässjö och Halmstad tar idag 2:45 vilket inne

Reply
Hans-Georg Andersson
10/5/2021 17:27:04

Har nu lämnat in till regeringen och riksdagens ledamöter
Den insändare som gjordes nyligen i SLA angående järnväg
Mellan Skövde Tibro Karlsborg. Flera partimedlemmar har fått ett e-mail. Jag har även sänt till miljö partiet.
Även Trafikverket. Mvh Hans-Georg Andersson Skövde

Reply



Leave a Reply.

    Arkiv

    August 2022
    February 2022
    May 2021
    February 2021
    July 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    August 2019
    July 2019
    April 2019
    March 2019
    August 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017
    March 2017
    May 2016

    Kategorier

    All
    ERTMS
    Infrastrukturproposition
    Kalmar
    Östergötland
    Regionbanor
    Valet 2018

    RSS Feed

  • Start
  • Vad händer
    • Kalender
  • Om oss
    • Riksstyrelsen
    • Klart Spår
    • Bli medlem
    • Lokalavd. och ombud >
      • Lokalavd Bergslagen
      • Lokalavd Syd
      • Lokalavd Väst
      • Lokalavd Öst
  • Nyheter
  • Debatt
    • Partienkät 2022
    • Yttranden och skrivelser
  • Kontakt
  • Internt
    • Riksorganisation >
      • Presentationer från seminarier
    • Klart Spår
    • Lokalavd Bergslagen
    • Lokalavd Syd
    • Lokalavd Väst
    • Lokalavd Öst