Debattartikel i Hallandsposten
Med rätt satsning kan Halmstad-Nässjö järnväg bli en viktig sträcka. Det skriver Christer Wilhelmsson, ordförande för Järnvägsfrämjandet. Järnvägen mellan Halmstad och Jönköping/Nässjö riskerar att läggas ner mellan Halmstad och Värnamo. Det är en så kallad länsbana. Eftersom banan har ett strategiskt läge mellan Västkustbanan och Södra stambanan bör banan klassas som en nationell järnväg och staten bör ta över ansvaret för banan. Det finns stora utvecklingsmöjligheter för banan som med rätt satsning gör att tillväxten kommer att öka i orterna längs banan liksom turistnäringen. Med en upprustad bana snabbas resorna upp. Både Halmstad och Jönköping har högskola vilket genererar många resande. Det är lättare att ta med rullstolar, barnvagnar och cyklar på ett tåg än på en buss. Läggs banan ner riskerar flera orter att avfolkas. Vissa sträckor har redan bra standard. Det är redan beslutat om elektrifiering mellan Nässjö/Jönköping och Värnamo, men även sträckan mellan Värnamo och Halmstad bör rustas upp och elektrifieras för att nå klimatmålet. Medel till detta kan eventuellt sökas av EU. Vid trafikstörningar på Södra stambanan är den lämplig som en omledningsbana. Dessutom sammanbinder banan Kust- till kustbanan i Värnamo mot Växjö och Kalmar samt mot Borås och Göteborg. Om det blir höghastighetsjärnväg kommer Värnamo att knytas till järnvägen. Då blir det snabba förbindelser mellan Stockholm, Östergötland och Halmstad. Det bör byggas en ny sträcka mellan Torup och Landeryd via Hyltebruk. Då kan pendeltåg sättas in mellan Hyltebruk och Halmstad med stopp i Åled och Oskarström. Sannarp bör återöppnas. I närheten finns gymnasium och flera arbetsplatser samt det är lätt att ta sig till Halmstad Arena. Eftersom banvallen ligger kvar mellan Reftele och Gislaved förbi Anderstorp bör den sträckan rustas upp. Gislaved har drygt 10 000 invånare och Anderstorp drygt 5 000 invånare. Dessa orter får då möjlighet att utnyttja tågen både mot Halmstad och Värnamo och Jönköping /Nässjö. Detta samtidigt som det genererar resande på banan. I kommunerna längs sträckan Nässjö/Jönköping och Halmstad bor 365 000 invånare i dag. 2030 beräknas invånarantalet vara 370 000 invånare. Godstrafiken kan utvecklas! Förutom persontrafik kan banan användas för mer godstrafik. Båramo kombiterminal i Skillingaryd, som bland annat är en integrerad del av Göteborgs hamn, expanderar. Det har skrivits ett avtal med Green Cargo. Terminalen blir en del av den europeiska godskorridoren Scanmed. Godståg till Halmstad kan med fördel utnyttja banan eftersom hamnen har järnvägsspår och en containerterminal. Även godstrafik till kontinenten kan utnyttja banan. Det blir mer spridning av godstågen, framförallt vid trafikstörningar. Med rätt satsning kan banan bli en viktig sträcka för både person- och godstrafik. Christer Wilhelmsson ordförande Järnvägsfrämjandet
2 Comments
7/11/2020 17:26:59
Linjen Nässjö- Värnamo- Halmstad har gått samma öde till mötes som så många andra linjer som ligger utanför de större stambanorna. Första gången som jag själv åkte med en motorvagn mellan Nässjö och Halmstad var när min fars bil hade gått sönder sommaren 1980 och vi skulle ner till en stuga i Mellbystrand. Alltså blev vi "tvingade" till att först åka Stockholm- Nässjö (ganska bekväma vagnar måste jag medge då man på den tiden hade de mycket bekväma sextiotalsvagnarna i trafik). Men sedan hände något underligt i Nässjö; vi skulle åka en diesel-osande, orange motorvagn (Y1) som det vid den tiden dessutom hade skrivits väldigt mycket negativt om i massmedia. Många journalister tyckte nämligen att det var upprörande att SJ hade köpt persontåg utanför rikets gränser. Så fick man väl bara inte göra? Intressant i sammanhanget var när det då statliga SAS sedan decennier köpt amerikanska flygplan på löpande band, men dessa affärer var det ingen som ifrågasatte.
Reply
Hans-Georg Andersson
10/5/2021 17:27:04
Har nu lämnat in till regeringen och riksdagens ledamöter
Reply
Leave a Reply. |
Arkiv
Augusti 2023
Kategorier
Alla
|