Järnvägsfrämjandet
  • Start
  • Vad händer
    • Kalender
  • Om oss
    • Riksstyrelsen
    • Klart Spår
    • Bli medlem
    • Lokalavd. och ombud >
      • Lokalavd Bergslagen
      • Lokalavd Syd
      • Lokalavd Väst
      • Lokalavd Öst
  • Nyheter
  • Debatt
    • Partienkät 2022
    • Yttranden och skrivelser
  • Kontakt
  • Internt
    • Riksorganisation >
      • Presentationer från seminarier
    • Klart Spår
    • Lokalavd Bergslagen
    • Lokalavd Syd
    • Lokalavd Väst
    • Lokalavd Öst

ERTMS kapsejsar i Danmark

5/11/2017

4 Comments

 
Det har varit känt länge att det danska införandet av signalsystemet ERTMS, som bygger på signaler i loket i stället för efter banan, haft problem. Det har blivit flera år försenat och budgeten har fått höjas med fem miljarder kronor till 26 miljarder kronor. Nu rapporterar Politiken och Ingeniøren att den nya banan Köpenhamn-Ringsted, som byggts med bara ERTMS, inte klarar mer än ett tåg i timmen mellan Köpenhamn och Ringsted dels på grund av brist på utrustning till loket och dels på grund av problem med signalssystemet. Det klarar inte av komplexiteten vid stationerna och i synnerhet inte den vid Köpenhamns huvudbangård. Nu har man alternativen att köra på och hoppas att det skall lösa sig eller också installera det gamla signalsystemet jämsides.

Risken är att man kör på. Det ät den normala reaktionen om man stöter på problem kommenterade den danske professorn i ekonomistyrning Per Nikolaj Bukh genom att citera ett engelskt ordspråk: 'If you are in trouble, then double'. I stället borde man följa devisen: 'If you are in shit, then quit.
De danska problemen borde ge extra varning mot att i kommande infrastrukturplan satsa stort på ERTMS. I stället borde de pengarna i stället användas till betala av den stora underhållsskulden för järnvägen.

Trafikverket säger att det räcker med 30 miljarder kronor för att genomföra ERTMS i Sverige. Men då har man inte med att det kanske tillkommer nästan lika mycket för att byta alla signalställverk, vilket blir nödvändigt med det nya signalsystemet.

Nu har det kommit upp en ny stor kostnadspost. Man måste byta kablar till optokabel för att förbinda baliserna som ger signalerna. Dagens kopparledningar räcker inte till för det.
Frågan är om inte ERTMS-systemet är föråldrat. Om man kört renodlat på GSM hade det inte behövts dyra baliser i backen efter spåren, och man hade sluppit den kostnaden. Håkan Lans positioneringssystem hade kunnat utvecklas för järnväg. Rail Baltica mellan Tallin och Warzawa byggs nu för ERTMS utan baliser.

Det mobilssytem GSM-R vi har installerat för att klara ERTMS gör det inte, utan vi måste skaffa en ny version för att kunna behandla komplexiteten vid större stationer. Vi har tre olika ERTMS i Sverige, men de är inte kompatibla med varandra.
Det är ERTMS-2 som planeras för i Danmark och Sverige. Det ger inget utöver vårt signalsystem ATC med signaler efter banan. Kapaciteten blir lägre, systemet är inte tillförlitligt, och det fordrar periodvisa stopp för uppgradering. Först med ERTMS-3 får man något som är bättre. Men det är inte färdigt än.

Det rimliga vore att skjuta upp införandet av ERTMS 2 tills vi kan få ERTMS 3. De banor, som bara har ERTMS bör kompletteras med ATC. Botniabanan som blev klar för sju år sedan och anslutningen övriga bannätet, upprustningen av Ådalsbanan, som blev klar först för fem år sedan har bara varit halvutnyttjade sedan dess trots de stora investeringarna på respektive 15 och 6,6 miljarder kronor. ERTMS kräver så stora investeringar i loken för att ta emot signalerna att att godstransportörerna inte ansett det försvarbart att installera dem bara för att kunna köra på dessa sträckor.
Att köra på vore att visa förakt för hur skattemedel används.

Hans Sternlycke

4 Comments
Håkan Lans
10/11/2017 11:54:04

Hej,

Angående Hans Sternlycke artikel ”Danska problem varning för svensk satsning” i SvD. Faktum är att AIS-systemet installerades i början av 90-talet tillsammans med SJ på tåg med mycket goda resultat och stor entusiasm. Om Ni är intresserade har jag en bild som visar chefen för USAs Satellit Program Office stående framför ett SJ-lok i samband med proven vilket visar hur stort intresset var (jag kan skicka bilden om ni önskar). Det var inte SJ som förkastade en fortsättning det var helt andra intressen vilket är beklagligt.

Med vänliga hälsningar,
Håkan Lans

Reply
Krister Lundebo
16/11/2017 20:08:18

Har några kommentarer till den här artikeln...

En stor del av signalställverken är ålderstigna och behöver ändå en modernisering.
Man kan anpassa RBC’er mot reläställverk men då uppstår en extra kostnad i framtiden ändå när reläställverket måste bytas ut.

ERTMS-L1 har kabelanslutna baliser i ungefär samma utsträckning som ATC2 (går bra med kopparkabel).
ERTMS-L2-L3 har fasta baliser utan kabel förutom vid gränserna mot andra system (system H, M etc.)

ERTMS system utan baliser finns inte idag.
En anledning idag att det fortfarande finns ganska mycket baliser i spåret, är för att skicka positionsinformation till fordonen. Fordonen behöver denna information för att korrigera avvikelser i längdmätningen som uppstår av olika anledningar.

Vet inte vad som avses med inte kompatibla banor mot varandra, vi har inga ERTMS L1-L2-L3 banor i Sverige som gränsar mot varandra.

I ERTMS-L2 finns det mängder med nya funktioner som inte finns i ATC2:
- Förprojekterade hastighetsnedsättningar kan aktiveras direkt av tågklareraren, ingen utläggning av
baliser behöver göras på banan.
- Tågklarerare kan nödstoppa individuella tåg direkt vid fara.
- Projekterade backningsområden för långa tunnlar och broar, fordonet kan snabbt backa ur tunneln
eller av bron om fara uppstår.
- Degraderad sidoskydds funktion, vilket medför att om sidoskyddsväxel är ur kontroll så flyttas skyddet
till en signal istället. Då tillåts en sth på 100km/t för fordonet, ingen passera stoppkörning behövs med
tillhörande blankettskrivning.
- Etc.

Gå till nedan länk för att se hur ERTMS-L2 fungerar på Ådalsbanan och Botniabanan. (Trafikverkets driftuppföljning)

https://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/teknik/ny-teknik-i-transportsystemet/Trafikstyrningssystemet-ERTMS/Aktuellt-ERTMS/2017/2017-11/fortsatt-positivt-for-trafikverkets-nya-signalsystem/

Det stämmer att kostnaderna varit höga vid införandet av pilotbanorna eftersom utveckling av systemen skett samtidigt. Vid utrullningen blir kostnaderna lägre eftersom utvecklingen redan är gjord på pilotbanorna.

Rubriken och början av artikeln handlar om problemen med ERTMS i Danmark. Sedan övergår det till att ERTMS skulle fungera dåligt i Sverige, det har varit problem inledningsvis på pilotbanorna men idag fungerar dessa bättre än ATC2 banor.

Med vänliga hälsningar
Krister Lundebo
Ibruktagningsledare Ådalsbanan/Botniabanan

Reply
Tomas Larsson
3/12/2017 13:59:35

Beskrivningen av det danska signalsystemet låter som en beskrivning av ren inkompetens. Varför drabbas inte flygtrafiken av motsvarande problem? Har det kanske något att göra med "arvet" inom den havererade järnvägssektorn?

Reply
Levi H link
7/12/2020 03:16:44

Great shhare

Reply



Leave a Reply.

    Arkiv

    August 2022
    February 2022
    May 2021
    February 2021
    July 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    August 2019
    July 2019
    April 2019
    August 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017
    April 2017
    May 2016

    Kategorier

    All
    ERTMS
    Infrastrukturproposition
    Kalmar
    Östergötland
    Regionbanor
    Valet 2018

    RSS Feed

  • Start
  • Vad händer
    • Kalender
  • Om oss
    • Riksstyrelsen
    • Klart Spår
    • Bli medlem
    • Lokalavd. och ombud >
      • Lokalavd Bergslagen
      • Lokalavd Syd
      • Lokalavd Väst
      • Lokalavd Öst
  • Nyheter
  • Debatt
    • Partienkät 2022
    • Yttranden och skrivelser
  • Kontakt
  • Internt
    • Riksorganisation >
      • Presentationer från seminarier
    • Klart Spår
    • Lokalavd Bergslagen
    • Lokalavd Syd
    • Lokalavd Väst
    • Lokalavd Öst