Järnvägsfrämjandet
  • Start
  • Vad händer
    • Kalender
  • Om oss
    • Riksstyrelsen
    • Klart Spår
    • Bli medlem
    • Lokalavd. och ombud >
      • Lokalavd Bergslagen
      • Lokalavd Syd
      • Lokalavd Väst
      • Lokalavd Öst
  • Nyheter
  • Debatt
    • Partienkät 2022
    • Yttranden och skrivelser
  • Kontakt
  • Internt
    • Riksorganisation >
      • Presentationer från seminarier
    • Klart Spår
    • Lokalavd Bergslagen
    • Lokalavd Syd
    • Lokalavd Väst
    • Lokalavd Öst

Simrishamnsbanan bör rustas upp

28/4/2020

0 Comments

 
Insändare i Ystads Allehanda

Skånetrafiken och berörda kommuner planerar att satsa på så kallade dubbeldäckare mellan Staffanstorp och Malmö. Det är tänkt att bussarna ska gå varje kvart i högtrafik.

I stråket från Malmö och österut arbetspendlar över 4000 personer. I kommunerna Simrishamn, Tomelilla, Sjöbo, Staffanstorp och Lunds östra kommundelar (Veberöd och Dalby) bor det nästan 80000 invånare.
Ny bostäder byggs och befolkningen ökar. Därför är det angeläget att de tidigare planerna för Simrishamnsbanan dammas av och att banan rustas upp och börja trafikeras igen.
Nya stationer kan fungera som kondensationskärnor för nybebyggelsen, vilket inte busshållplatser gör på samma sätt.
När Citytunneln byggdes reserverades tidskanaler för tåg på Simrishamnsbanan och på sträckan Malmö-Staffanstorp-Dalby finns spårreservatet kvar intakt. Vid Östervärn kan den gamla spårporten under Kontinentalbanan återskapas.
I en första etapp kan delen Malmö-Dalby byggas ut, eftersom resandeunderlaget är störst där och utbyggnaden enklast. På sikt är Simrishamn den naturliga ändpunkten.
Satsningen skulle minska restiden Malmö-Simrishamn till en timme, vilket är en halvtimme snabbare än idag. Därmed skulle det bli bekväma pendlingsmöjligheter mellan Österlen och Malmö/Lund och den stagnerade befolkningsutvecklingen i Simrishamn och Tomelilla skulle vändas.
Den nybyggda spårvägen i Lund är tänkt att byggas ut till Dalby och på sikt eventuellt få en gren till Staffanstorp. Det möjliggör goda omstigningsmöjligheter för resenärer på Simrishamnsbanan mot Lund.
Resandet i den skånska kollektivtrafiken ökade kraftigt fram till cirka 2015 och därefter har resandet börjat plana ut.
Inga nya skånska tågsatsningar har beslutats de senaste fem åren. Det är hög tid att Region Skåne och berörda kommuner visar handlingskraft och genomför en tågsatsning i Simrishamnsbanestråket som har större resandeunderlag än många befintliga Pågatågslinjer.
Det är en satsning som är i linje med den klimatomställning som framstår som alltmer nödvändig.

Christer Wilhelmsson, Kungsbacka, Ordförande Järnvägsfrämjandet
Jochum Ressel, Påarp, Netrail
0 Comments



Leave a Reply.

    Arkiv

    August 2022
    February 2022
    May 2021
    February 2021
    July 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    August 2019
    July 2019
    April 2019
    March 2019
    August 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017
    March 2017
    May 2016

    Kategorier

    All
    ERTMS
    Infrastrukturproposition
    Kalmar
    Östergötland
    Regionbanor
    Valet 2018

    RSS Feed

  • Start
  • Vad händer
    • Kalender
  • Om oss
    • Riksstyrelsen
    • Klart Spår
    • Bli medlem
    • Lokalavd. och ombud >
      • Lokalavd Bergslagen
      • Lokalavd Syd
      • Lokalavd Väst
      • Lokalavd Öst
  • Nyheter
  • Debatt
    • Partienkät 2022
    • Yttranden och skrivelser
  • Kontakt
  • Internt
    • Riksorganisation >
      • Presentationer från seminarier
    • Klart Spår
    • Lokalavd Bergslagen
    • Lokalavd Syd
    • Lokalavd Väst
    • Lokalavd Öst