Järnvägsfrämjandet
  • Start
  • Vad händer
    • Kalender
  • Om oss
    • Riksstyrelsen
    • Klart Spår
    • Bli medlem
    • Lokalavd. och ombud >
      • Lokalavd Bergslagen
      • Lokalavd Syd
      • Lokalavd Väst
      • Lokalavd Öst
  • Nyheter
  • Debatt
    • Partienkät 2022
    • Yttranden och skrivelser
  • Kontakt
  • Internt
    • Riksorganisation >
      • Presentationer från seminarier
    • Klart Spår
    • Lokalavd Bergslagen
    • Lokalavd Syd
    • Lokalavd Väst
    • Lokalavd Öst

Stäng inte dörren mellan Halland och Småland

15/7/2020

1 Kommentar

 
Debattartikel i Hallandsposten.
Stäng inte dörren mellan Halland och SmålandDet finns stor potential för resande. För att resandet ska bli attraktivt måste tidtabellerna vara anpassade efter resenärernas resvanor.Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.
Resandet med tåg ökar och satsningar på järnväg görs på många platser. Stick i stäv mot utvecklingen planerar Region Halland att lägga ner trafiken med Krösatåg mellan Halmstad och Värnamo. En upprustad bana har med sitt strategiska läge en stor potential för resande och godstrafik. Att lägga ner trafiken kommer att få negativa följder för tillväxt och utveckling för orterna längs sträckan.
Resandet med tåg ökar i Sverige. Sedan 1990 har antalet regionala tågresor har ökat från 82 miljoner till 224 miljoner 2018. På flera håll satsas på upprustning av banorna. I Skåne har Österlenbanan elektrifierats och rustats upp. Trafiken på Marieholmsbanan har återupptagits vilket ger möjlighet att inkludera Eslöv i trafiken Lund–Helsingborg. I Småland rustades sträckan Emmaboda–Karlskrona upp för ett antal år sedan och Region Kalmar satsar för trafiken på Stångådals- och Tjustbanorna. Viskadalsbanan mellan Borås och Varberg ska rustas upp.
Västkustbanan har fått dubbelspår för att klara ett ökat resande. Norra delen av Halmstad-Nässjö Järnväg (HNJ) är delvis upprustad och ytterligare upprustning med elektrifiering och ny förbindelse mot Jönköping planeras. Tågtrafiken får alltså en ökande betydelse för resande och samhällsutveckling. Mot den bakgrunden är det svårt att förstå att Region Halland planerar att gå baklänges i utvecklingen genom sina planer att lägga ner trafiken på den södra delen av HNJ mellan Halmstad och Värnamo.
HNJ har ett mycket bra strategiskt läge i södra Sverige. Den är en länk mellan södra Halland/Halmstad och flera stora befolkningscentra som Jönköping/Falköping/Skövde, Växjö/Kalmar via Värnamo och Linköping/Norrköping via Nässjö. Den knyter ihop Högskolan i Halmstad med Linnéuniversitet i Växjö/Kalmar och Högskolan i Jönköping. Med ny stambana genom Värnamo blir Värnamo en stor knutpunkt för resenärer mot sydvästra Småland och södra Halland. HNJ fyller en funktion för pendling längs orterna utmed banan. Den är viktig för gymnasieeleverna. Men järnvägens funktion sträcker sig längre än enbart som länsbana. Krösatågen är ett bekvämt och enkelt sätt att resa exempelvis till Stockholm med byte i Nässjö eller till Malmö/Köpenhamn med byte i Halmstad.
Det finns alltså en stor potential för resande. För att resandet ska bli attraktivt måste tidtabellerna vara anpassade efter resenärernas resvanor. Hela sträckan mellan Halmstad och Nässjö/Jönköping bör rustas upp och elektrifieras. Blekinge Kustbana och Österlenbanan fick sex gångers resandeökning efter att banorna hade fått helsvetsad räls och elektrifierats. Det är genom upprustning för snabbare resor som banan får sin fulla potential för resandet.
Godsterminalen i Båramo vid Skillingaryd genererar gods på järnväg. Här kan godståg till/från södra Sverige utnyttja banan. Halmstad hamn har spåranslutning vilket möjliggör satsning på gods på järnväg. Utan persontrafik på HNJ-banan är det sannolikt att dess spårstandard tillåts sjunka, vilket successivt gör banan mindre attraktiv för godstransporter.
På sikt bör en ny sträcka byggas mellan Hyltebruk och Landeryd så att tågen kan gå Torup–Hyltebruk–Landeryd.
Banan är i många fall en förutsättning för att kunna bo kvar och viktig för företagen i inlandskommunerna för att kunna rekrytera kompetens. Att lägga ner trafiken kommer att få negativa följder för tillväxt och utveckling för orterna längs sträckan. Vi har förståelse för att Regionens ekonomi är ansträngd på grund av coronakrisen. Men det gäller att se skillnad mellan det långsiktiga och kortsiktiga perspektivet. Vi måste hoppas att coronakrisen snart har ett slut. Då gäller det att komma ur krisen med gröna och hållbara framtidslösningar. Inte att gå baklänges in i framtiden.
Anders Hansson, kontaktperson, Naturskyddsföreningen Gnosjö
Anki Hansson, näringslivschef, Värnamo Näringsliv
Bengt-Åke Torhall, kassör, Torups Samhällsförening
Birgitta Holmèn, vice ordförande, Långaryds hembygdsförening
Bo Persson, kassör, Oskarströms Samhällsförening
Christer Wilhelmsson, ordförande, Järnvägsfrämjandet
Evy Johansson, sekreterare, Kinnareds hembygdsförening
Gert Jonsson, kommunstyrelses ordförande, Vaggeryd
Göran Göhlin, ordförande, Gnosjö Näringslivsråd
Johan Thorsell, näringslivschef, Vaggeryd
Kenneth Petersson, ordförande, Forshedabygdens Näringslivsförening
Kenth Williamsson, oppositionsråd, Vaggeryd
Lars Lindfors, ordförande, Nässjö Naturskyddsförening
Leif Österlind, näringslivschef, Enter Gislaved
Linnéa Petersson, ordförande, Företagarna i Hylte
Marianne Frick, ordförande, Vaggeryds Naturskyddsförening
Märta Svärd, ordförande, Naturskyddsföreningen i Jönköpings Län
Peter Thorén, ordförande, Värnamo Naturskyddsförening
Rose-Marie Eriksson, ordförande, Hela Sverige ska leva/Halland
Stefan Kjellström, ordförande, Smålandsstenar Samhällsförening
Stefan Timhagen, ordförande, Lanna/Bredaryds näringslivsförening
Thomas Gustavsson, ordförande, Landeryds Samhällsförening
 Dela
1 Kommentar
Tomas Larsson
22/1/2021 13:06:29

Diskussionerna om järnvägsnätet mellan Jönköping/ Nässjö ner till Halmstad har pågått åtminstone sedan början av 1980- talet. Innan dess pågick stora nedläggningar i regionen, då man tidigare både kunde åka söderut från Värnamo (via Ljungby) samt på tvären.

Själv har jag åkt denna bana av och till sedan början av 1980- talet (främst sträckan Nässjö- Värnamo- Halmstad). Som stockholmare var det nästan som att åka Inlandsbanan med en exotisk rälsbuss med en minimal inredning, skarvspår, granskog och bangårdar som höll på att växa igen. De rykande dieselmotorerna höjde intrycket av verklig vildmark.

När jag genomförde en del av min värnplikt i Halmstad (F14) skulle vi veckopendla till Stockholm. Alternativen var då antingen via Västkustbanan med byte i Göteborg, eller via den numera nedlagda (?) tvärbanan till Hässleholm, med byte. Men såg man på kartan fanns ju faktiskt även banan Halmstad- Nässjö.

Halmstad ligger ungefär mitt emellan Göteborg och Malmö. Vill man åka till Stockholm är det fortfarande byte i Lund eller Göteborg som gäller. Men varför inte börja köra med fjärrtågsvagnar från Nässjö via Värnamo till Halmstad? Ökar trafiken så måste ju banan rustas upp med kontaktledning, planfria korsningar och betydligt högre hastigheter.



Svara



Lämna ett svar.

    Arkiv

    August 2022
    February 2022
    May 2021
    February 2021
    July 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    August 2019
    July 2019
    April 2019
    March 2019
    August 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017
    March 2017
    May 2016

    Kategorier

    All
    ERTMS
    Infrastrukturproposition
    Kalmar
    Östergötland
    Regionbanor
    Valet 2018

    RSS Feed

  • Start
  • Vad händer
    • Kalender
  • Om oss
    • Riksstyrelsen
    • Klart Spår
    • Bli medlem
    • Lokalavd. och ombud >
      • Lokalavd Bergslagen
      • Lokalavd Syd
      • Lokalavd Väst
      • Lokalavd Öst
  • Nyheter
  • Debatt
    • Partienkät 2022
    • Yttranden och skrivelser
  • Kontakt
  • Internt
    • Riksorganisation >
      • Presentationer från seminarier
    • Klart Spår
    • Lokalavd Bergslagen
    • Lokalavd Syd
    • Lokalavd Väst
    • Lokalavd Öst