Debattartikel i Hallandsposten.
Stäng inte dörren mellan Halland och SmålandDet finns stor potential för resande. För att resandet ska bli attraktivt måste tidtabellerna vara anpassade efter resenärernas resvanor.Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln. Resandet med tåg ökar och satsningar på järnväg görs på många platser. Stick i stäv mot utvecklingen planerar Region Halland att lägga ner trafiken med Krösatåg mellan Halmstad och Värnamo. En upprustad bana har med sitt strategiska läge en stor potential för resande och godstrafik. Att lägga ner trafiken kommer att få negativa följder för tillväxt och utveckling för orterna längs sträckan. Resandet med tåg ökar i Sverige. Sedan 1990 har antalet regionala tågresor har ökat från 82 miljoner till 224 miljoner 2018. På flera håll satsas på upprustning av banorna. I Skåne har Österlenbanan elektrifierats och rustats upp. Trafiken på Marieholmsbanan har återupptagits vilket ger möjlighet att inkludera Eslöv i trafiken Lund–Helsingborg. I Småland rustades sträckan Emmaboda–Karlskrona upp för ett antal år sedan och Region Kalmar satsar för trafiken på Stångådals- och Tjustbanorna. Viskadalsbanan mellan Borås och Varberg ska rustas upp. Västkustbanan har fått dubbelspår för att klara ett ökat resande. Norra delen av Halmstad-Nässjö Järnväg (HNJ) är delvis upprustad och ytterligare upprustning med elektrifiering och ny förbindelse mot Jönköping planeras. Tågtrafiken får alltså en ökande betydelse för resande och samhällsutveckling. Mot den bakgrunden är det svårt att förstå att Region Halland planerar att gå baklänges i utvecklingen genom sina planer att lägga ner trafiken på den södra delen av HNJ mellan Halmstad och Värnamo. HNJ har ett mycket bra strategiskt läge i södra Sverige. Den är en länk mellan södra Halland/Halmstad och flera stora befolkningscentra som Jönköping/Falköping/Skövde, Växjö/Kalmar via Värnamo och Linköping/Norrköping via Nässjö. Den knyter ihop Högskolan i Halmstad med Linnéuniversitet i Växjö/Kalmar och Högskolan i Jönköping. Med ny stambana genom Värnamo blir Värnamo en stor knutpunkt för resenärer mot sydvästra Småland och södra Halland. HNJ fyller en funktion för pendling längs orterna utmed banan. Den är viktig för gymnasieeleverna. Men järnvägens funktion sträcker sig längre än enbart som länsbana. Krösatågen är ett bekvämt och enkelt sätt att resa exempelvis till Stockholm med byte i Nässjö eller till Malmö/Köpenhamn med byte i Halmstad. Det finns alltså en stor potential för resande. För att resandet ska bli attraktivt måste tidtabellerna vara anpassade efter resenärernas resvanor. Hela sträckan mellan Halmstad och Nässjö/Jönköping bör rustas upp och elektrifieras. Blekinge Kustbana och Österlenbanan fick sex gångers resandeökning efter att banorna hade fått helsvetsad räls och elektrifierats. Det är genom upprustning för snabbare resor som banan får sin fulla potential för resandet. Godsterminalen i Båramo vid Skillingaryd genererar gods på järnväg. Här kan godståg till/från södra Sverige utnyttja banan. Halmstad hamn har spåranslutning vilket möjliggör satsning på gods på järnväg. Utan persontrafik på HNJ-banan är det sannolikt att dess spårstandard tillåts sjunka, vilket successivt gör banan mindre attraktiv för godstransporter. På sikt bör en ny sträcka byggas mellan Hyltebruk och Landeryd så att tågen kan gå Torup–Hyltebruk–Landeryd. Banan är i många fall en förutsättning för att kunna bo kvar och viktig för företagen i inlandskommunerna för att kunna rekrytera kompetens. Att lägga ner trafiken kommer att få negativa följder för tillväxt och utveckling för orterna längs sträckan. Vi har förståelse för att Regionens ekonomi är ansträngd på grund av coronakrisen. Men det gäller att se skillnad mellan det långsiktiga och kortsiktiga perspektivet. Vi måste hoppas att coronakrisen snart har ett slut. Då gäller det att komma ur krisen med gröna och hållbara framtidslösningar. Inte att gå baklänges in i framtiden. Anders Hansson, kontaktperson, Naturskyddsföreningen Gnosjö Anki Hansson, näringslivschef, Värnamo Näringsliv Bengt-Åke Torhall, kassör, Torups Samhällsförening Birgitta Holmèn, vice ordförande, Långaryds hembygdsförening Bo Persson, kassör, Oskarströms Samhällsförening Christer Wilhelmsson, ordförande, Järnvägsfrämjandet Evy Johansson, sekreterare, Kinnareds hembygdsförening Gert Jonsson, kommunstyrelses ordförande, Vaggeryd Göran Göhlin, ordförande, Gnosjö Näringslivsråd Johan Thorsell, näringslivschef, Vaggeryd Kenneth Petersson, ordförande, Forshedabygdens Näringslivsförening Kenth Williamsson, oppositionsråd, Vaggeryd Lars Lindfors, ordförande, Nässjö Naturskyddsförening Leif Österlind, näringslivschef, Enter Gislaved Linnéa Petersson, ordförande, Företagarna i Hylte Marianne Frick, ordförande, Vaggeryds Naturskyddsförening Märta Svärd, ordförande, Naturskyddsföreningen i Jönköpings Län Peter Thorén, ordförande, Värnamo Naturskyddsförening Rose-Marie Eriksson, ordförande, Hela Sverige ska leva/Halland Stefan Kjellström, ordförande, Smålandsstenar Samhällsförening Stefan Timhagen, ordförande, Lanna/Bredaryds näringslivsförening Thomas Gustavsson, ordförande, Landeryds Samhällsförening Dela
1 Comment
Tomas Larsson
22/1/2021 13:06:29
Diskussionerna om järnvägsnätet mellan Jönköping/ Nässjö ner till Halmstad har pågått åtminstone sedan början av 1980- talet. Innan dess pågick stora nedläggningar i regionen, då man tidigare både kunde åka söderut från Värnamo (via Ljungby) samt på tvären.
Reply
Leave a Reply. |
Arkiv
Mars 2023
Kategorier
Alla
|