Järnvägsfrämjandet
  • Start
  • Vad händer
    • Kalender
  • Om oss
    • Riksstyrelsen
    • Klart Spår
    • Bli medlem
    • Lokalavd. och ombud >
      • Lokalavd Bergslagen
      • Lokalavd Syd
      • Lokalavd Väst
      • Lokalavd Öst
  • Nyheter
  • Debatt
    • Partienkät 2022
    • Yttranden och skrivelser
  • Kontakt
  • Internt
    • Riksorganisation >
      • Presentationer från seminarier
    • Klart Spår
    • Lokalavd Bergslagen
    • Lokalavd Syd
    • Lokalavd Väst
    • Lokalavd Öst

Trafikverket bör ej styra investeringarna i infrastrukturen

18/8/2018

1 Comment

 

Dessa partier vill styra Trafikverket

Svenskar vill åka tåg. Men många hindras att gör det pga att Trafikverket inte förmår att hålla våra banor i funktionellt skick. Förutsägbara och undvikbara brister har hotat drabba vissa regionjärnvägar i form av solkurvor. Därför har Stångådals- och Tjustbanorna samt Berga – Oskarshamn tillfälligt stängts pga risk för solkurvor. Även andra regionbanor, exempelvis Herrljunga- Borås har drabbats.

När Trafikverket får kritik för att tåg ställs in försvarar man sig med att man inte kan prioritera kvalitet hos regionbanorna utan fokuserar på det mest högtrafikerade banorna.
Den ”Nationella långtidsplanen för infrastrukturen 2018- 2029 ”, dvs järnvägar och vägar, ger 2700 kr  per invånare i Kalmar län och 23 000 kronor per invånare i Stockholm. Det vore försvarbart om Stockholm fick mer totalt sett, men räknat per invånare borde det inte få skilja en faktor 8.
Genom att systematiskt missgynna invånarna i Kalmar län medverkar Trafikverket  i en destruktiv regionalpolitik. Denna medför att befolkningen minskar över tid i flertalet av kommunerna längs banorna.  Det gör ju befolkningen i och för sig i flertalet landsbygdskommuner i vårt land. Men om Trafikverket använt sig av målstyrning, och haft som mål att även att små kommuner ska fungera, skulle man rustat upp regionbanorna till helsvetsad räls och elektrifierat dem. Detta skulle gynna det 60 tal olika kommuner, som har järnvägsförbindelser. Kostnaden att rusta upp 140 mil regionbanor uppgår till ca 14 miljarder kronor. Detta motsvarar halva beloppet för införandet av ett nytt signalsystem för järnvägen, benämnt ERTMS som inte behövs, men som ändå skyndas fram.

Inför valet i höst har Föreningens Svenska Järnvägsfrämjandet frågat alla riksdagspartierna bl a om deras syn på om Trafikverket ska styras av det förflutna, dvs av prognoser baserade på det som varit. Eller ska Trafikverket styras av politiska mål, exempelvis  regionalpolitik eller klimat,  som regeringen ger dem? Tråkigt nog är det enbart v, mp och  kd och i viss mån c och l, dvs de små partierna som är intresserade av att politiker ska styra. De stora partierna överlåter styrandet till tjänstemän på Trafikverket. Detta är en märklig inställning. Beror den på att de största partierna (s, sd och m) saknar vilja eller förmåga att styra landet?
Ulf Flodin

1 Comment
Tomas Larsson
19/8/2018 22:33:42

En intressant principfråga; skall handläggare vid det statliga Trafikverket bestämma eller skall politikerna bestämma?

Frågeställningen kommer igen inom de flesta offentlig- finansierade verksamheter; skall politikerna eller tjänstemännen bestämma? Men egentligen har vi redan svaret på vilka banor som skall underhållas. Trafikverket har ju ansvaret för nätet.

Men så händer något; politikernas förväntningar stämmer inte överens med budgeten. Och här har vi ett av huvudfelen inom det svenska järnvägsnätet; kalkylerna håller inte. Varken för underhåll eller nyinvesteringar.

Titta bara på den 15 mil långa, planerade dubbelspåret mellan Järna och Linköping. Ända sedan 1991 har det planerats, planerats och åter planerats för denna sträckning. Att dåvarande Banverket inte hade kompetensen ens på systemnivå framgick ganska tidigt. Så vad gjorde man? Jo, man gick till svenska byggkonsulter. Som uppenbarligen inte heller har kompetensen.

Så vad göra? Prioritet nummer 1: Bygg upp ett Trafikverk med kompetens, såväl inom systemteknik som projektledning och tekniska lösningar. Prioritet 2: börja redan idag ersätta SJ med någon annan operatör.








Reply



Leave a Reply.

    Arkiv

    August 2022
    February 2022
    May 2021
    February 2021
    July 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    August 2019
    July 2019
    April 2019
    August 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017
    April 2017
    May 2016

    Kategorier

    All
    ERTMS
    Infrastrukturproposition
    Kalmar
    Östergötland
    Regionbanor
    Valet 2018

    RSS Feed

  • Start
  • Vad händer
    • Kalender
  • Om oss
    • Riksstyrelsen
    • Klart Spår
    • Bli medlem
    • Lokalavd. och ombud >
      • Lokalavd Bergslagen
      • Lokalavd Syd
      • Lokalavd Väst
      • Lokalavd Öst
  • Nyheter
  • Debatt
    • Partienkät 2022
    • Yttranden och skrivelser
  • Kontakt
  • Internt
    • Riksorganisation >
      • Presentationer från seminarier
    • Klart Spår
    • Lokalavd Bergslagen
    • Lokalavd Syd
    • Lokalavd Väst
    • Lokalavd Öst