Järnvägsfrämjandet
  • Start
  • Vad händer
    • Föreningsstämman 2022
    • Kalender
  • Om oss
    • Riksstyrelsen
    • Klart Spår
    • Bli medlem
    • Lokalavd. och ombud >
      • Lokalavd Bergslagen
      • Lokalavd Syd
      • Lokalavd Väst
      • Lokalavd Öst
  • Nyheter
    • Nyhetsbrev
  • Debatt
    • Yttranden och skrivelser
  • Kontakt
  • Internt
    • Riksorganisation >
      • Presentationer från seminarier
    • Klart Spår
    • Lokalavd Bergslagen
    • Lokalavd Syd
    • Lokalavd Väst
    • Lokalavd Öst

Vi har råd med höghastighetsjärnvägar

25/5/2016

2 Kommentarer

 
Debattartikel av Ulf Flodin i Östgötacorren
2 Kommentarer
Rickard Berglund
15/3/2017 11:53:36

Visst har Sverige råd med höghastighetsjärnvägar. Det är dock inte en statlig angelägenhet. Av samma skäl som vi inte har statliga parfymfabriker, skeppsvarv eller bilfabriker. Statens uppgift är att se till är att se till att vi har ett basutbud av järnvägar i Sverige. Självklart skall orter som Ljungby ha järnväg. Ett fossilfritt Sverige, kommer att öka godstrafiken på järnväg med flera hundra procent. Bygg därför järnvägen från Åstorp till Värnamo dubbelspårig.
Det går att köra 220km/h på konventionella järnvägar. Högre hastigheter är lyx. När flyget tvingas att gå över till biobränsle( en tiodubbling av bränslekostnaden), kommer marknaden att se till att det byggs höghastighetsjärnvägar över hela världen. Ta höghastighetståget till kina eller spanien kommer att bli verklighet.

Svara
Tomas Larsson
12/9/2017 12:48:24

Trafikverket borde nu efter alla dessa skandaler kring banunderhåll och eskalerande kostnader sätta sig ner och fundera över hur man skall gå vidare. Trafikverket måste lyssna mer till sina ägare och finansiärer (= svenska folket).

Det allvarligaste idag är på det ineffektiva sätt vilket Trafikverket bedriver sin verksamhet. Spåren spricker, kontaktledningarna faller ner och signalsystemen slocknar. Lyckligtvis håller vi på att avveckla en flera decennier lång, svensk tradition av att utveckla eget järnvägsmateriel (fordon, slipers, räls, signalsystem etc) vilket tyvärr även har lett till att vi har avvecklat den lilla kompetens som ändå fanns. Idag är kunskapen inom t ex fordonsområdet minimal vilket successivt har lett oss till trånga, obekväma och omoderna fjärrtåg av typen Regina. De nya X74-tågens säten påminner mer om buss-säten.

Som pendeltågsresenär i Stockholm vet jag inte hur många gånger som jag har hört att strömmen har försvunnit strax norr om Stockholm. Samt alla dessa avstängningar av huvudlinjer för "underhåll" och "ombyggnad". Vad döljer sig egentligen bakom dessa standardformuleringar? Åker jag å andra sidan tunnelbanan är driftavbrott ytterst ovanliga. Varför?

Våra folkvalda måste ställa hårdare krav på Trafikverket. Tågen skall gå i tid och det är inte acceptabelt att stänga av huvudlinjer för flera dagar, ibland flera veckor, för att underhålla spåren. Lär av japanska Shinkansen om hur modernt banunderhåll bedrivs.

Sverige behöver inga superjärnvägar för 320 km/t; 250 km/t kombinerat med non-stop samt successivt uträtade kurvor räcker mer än väl. Ett kvalificerat granskningsråd, sammansatt av intressenter från ägare och politiker, måste i fortsättningen godkänna projekt innan de får starta.

De statliga institutionerna SJ och Trafikverket måste i framtiden hyra in järnvägsteknisk kompetens från utlandet. Vi har inte råd med fler kostnads-ineffektiva satsningar.

Svara



Lämna ett svar.

    Arkiv

    Februari 2022
    Maj 2021
    Februari 2021
    Juli 2020
    Maj 2020
    April 2020
    Mars 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    Augusti 2019
    Juli 2019
    April 2019
    Augusti 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    April 2017
    Maj 2016

    Kategorier

    Alla
    ERTMS
    Infrastrukturproposition
    Kalmar
    Regionbanor
    Valet 2018
    Östergötland

    RSS-flöde

  • Start
  • Vad händer
    • Föreningsstämman 2022
    • Kalender
  • Om oss
    • Riksstyrelsen
    • Klart Spår
    • Bli medlem
    • Lokalavd. och ombud >
      • Lokalavd Bergslagen
      • Lokalavd Syd
      • Lokalavd Väst
      • Lokalavd Öst
  • Nyheter
    • Nyhetsbrev
  • Debatt
    • Yttranden och skrivelser
  • Kontakt
  • Internt
    • Riksorganisation >
      • Presentationer från seminarier
    • Klart Spår
    • Lokalavd Bergslagen
    • Lokalavd Syd
    • Lokalavd Väst
    • Lokalavd Öst