Vad gäller efter 16 juni för säkerhetsintyg, fordonsgodkännande och ny tidplan för föreskriftsförändringarna?
Artikel av Peter Höök i Järnvägsnyheter.se
0 Comments
Artikel av Peter Höök i Järnvägsnyheter.se
Artikel i Aktuell hållbarhet
Artikel i Järnvägsnyheter
Mänskligheten har kanske inte mer än cirka tio år på sig att minska utsläppen av växthusgaser dramatiskt, sedan riskerar klimatförändringarna att bli självförstärkande utom vår kontroll och framöver anta proportioner som till och med hotar vår civilisation. Det är budskapet från klimatforskningen. Så vad ska vi göra?
Artikel i Aktuell Hållbarhet Många vill, men det är både dyrt och krångligt att åka tåg mellan länder i Europa – nu lovar Resia att ändra på den saken och tar samtidigt upp konkurrensen med bussresorna.
Naturvårdsverket ser, precis som Järnvägsfrämjandet, att Trafikverkets förslag till nationell plan för transportsystemet 2018-2029 bygger på prognoser om förväntad trafikutveckling, när den i stället borde utformas så att beslutade mål faktiskt kan uppnås. Verket anser att förslaget är otillräckligt såväl när det gäller det transportpolitiska hänsynsmålet som klimatramverket, klimatlagen, miljökvalitetsmålen och det klimatmål som riksdagen antagit för transportsektorn. Förslaget avstyrks därför.
Green Cargo: Orättvisa villkor gör att biltransporter ökar och tågtransporter minskar trots miljön. Enligt Trafikverkets rapport måste 80 % av koldioxiden från vägtransporter bort inom 15 år.
Stor brist på lokförare med ökat tågresande, pensionsavgångar och fler som slutar
Från Lund nås 56% av arbetstillfällena i Skåne inom 45 minuter
|