Järnvägsfrämjandet
  • Start
  • Vad händer
    • Föreningsstämman 2023
    • Kalender
  • Om oss
    • Riksstyrelsen
    • Klart Spår
    • Bli medlem
    • Lokalavd. och ombud >
      • Lokalavd Bergslagen
      • Lokalavd Syd
      • Lokalavd Väst
      • Lokalavd Öst
  • Nyheter
  • Debatt
    • Partienkät 2022
    • Yttranden och skrivelser
  • Kontakt
  • Internt
    • Riksorganisation >
      • Presentationer från seminarier
    • Klart Spår
    • Lokalavd Bergslagen
    • Lokalavd Syd
    • Lokalavd Väst
    • Lokalavd Öst

Byråkrati försenar det fjärde järnvägspaketet

18/2/2020

0 Comments

 
Vad gäller efter 16 juni för säkerhetsintyg, fordonsgodkännande och ny tidplan för föreskriftsförändringarna?

Artikel av Peter Höök i Järnvägsnyheter.se
Läs mer
0 Comments

Bygg höghastighetsjärnvägen nu

17/2/2020

0 Comments

 
Artikel av Peter Höök i Järnvägsnyheter.se 
Läs mer
0 Comments

Regeringen utreder ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

9/8/2019

0 Comments

 
Artikel i Aktuell hållbarhet
Läs mer
0 Comments

Italienska parlamentet röstade för höghastighetssträckan Turin-Lyon

8/8/2019

0 Comments

 
Artikel i Järnvägsnyheter
Läs mer
0 Comments

Här är vad vi ska göra istället för att flyga

12/4/2019

0 Comments

 
Mänskligheten har kanske inte mer än cirka tio år på sig att minska utsläppen av växthusgaser dramatiskt, sedan riskerar klimatförändringarna att bli självförstärkande utom vår kontroll och framöver anta proportioner som till och med hotar vår civilisation. Det är budskapet från klimatforskningen. Så vad ska vi göra?
​Artikel i Aktuell Hållbarhet
Läs mer
0 Comments

Resia satsar på tågresor i Europa

3/4/2019

0 Comments

 
​Många vill, men det är både dyrt och krångligt att åka tåg mellan länder i Europa – nu lovar Resia att ändra på den saken och tar samtidigt upp konkurrensen med bussresorna.
Läs mer
0 Comments

Naturvårdsverket sågar Trafikverkets förslag till nationell plan för transportsystemet

30/11/2017

0 Comments

 
Naturvårdsverket ser, precis som Järnvägsfrämjandet, att Trafikverkets förslag till nationell plan för transportsystemet 2018-2029 bygger på prognoser om förväntad trafikutveckling, när den i stället borde utformas så att beslutade mål faktiskt kan uppnås. Verket anser att förslaget är otillräckligt såväl när det gäller det transportpolitiska hänsynsmålet som klimatramverket, klimatlagen, miljökvalitetsmålen och det klimatmål som riksdagen antagit för transportsektorn. Förslaget avstyrks därför.
0 Comments

Green Cargo: ”Järnvägstransporter bäst ur miljösynpunkt”

19/9/2017

0 Comments

 
Green Cargo: Orättvisa villkor gör att biltransporter ökar och tågtransporter minskar trots miljön. Enligt Trafikverkets rapport måste 80 % av koldioxiden från vägtransporter bort inom 15 år.
Läs mer
0 Comments

Stor brist på lokförare

18/9/2017

0 Comments

 
Stor brist på lokförare med ökat tågresande, pensionsavgångar och fler som slutar
Läs mer
0 Comments

Skå­ne be­höver bätt­re pend­lings­möj­lig­heter

7/9/2017

0 Comments

 
​Från Lund nås 56% av arbetstillfällena i Skåne inom 45 minuter
Läs mer
0 Comments
<<Previous
Forward>>

    Arkiv

    April 2023
    Februari 2023
    Oktober 2022
    September 2022
    Maj 2022
    Mars 2022
    Februari 2022
    Augusti 2021
    Februari 2021
    Oktober 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    Maj 2020
    April 2020
    Februari 2020
    Augusti 2019
    April 2019
    November 2017
    September 2017
    Juni 2016

    Kategorier

    Alla

    RSS-flöde

  • Start
  • Vad händer
    • Föreningsstämman 2023
    • Kalender
  • Om oss
    • Riksstyrelsen
    • Klart Spår
    • Bli medlem
    • Lokalavd. och ombud >
      • Lokalavd Bergslagen
      • Lokalavd Syd
      • Lokalavd Väst
      • Lokalavd Öst
  • Nyheter
  • Debatt
    • Partienkät 2022
    • Yttranden och skrivelser
  • Kontakt
  • Internt
    • Riksorganisation >
      • Presentationer från seminarier
    • Klart Spår
    • Lokalavd Bergslagen
    • Lokalavd Syd
    • Lokalavd Väst
    • Lokalavd Öst